Vragen over het all-inclusive zorgconcept?

Staat uw vraag er niet bij neem dan contact met ons op.

Contact opnemen

Veelgestelde vragen

1. Aliantus bestaat uit drie woonvormen, wat betekent dat?
Aliantus heeft een gedeelte met comfortabele appartementen voor bewoners met een lichamelijke zorgindicatie en een apart gedeelte met ruime zorgstudio’s speciaal voor bewoners met klachten van dementie. Tevens beschikt Aliantus over studio’s voor tijdelijk verblijf.

2. Moet ik een zorgindicatie hebben om bij Aliantus te kunnen wonen?
Aliantus richt zich primair op senioren met een zorgindicatie. Het kan daarbij gaan om een zorgindicatie die hoort bij lichamelijke gebreken of bij klachten van dementie.

3. Met welke zorgindicatie kan ik bij Aliantus terecht?
In principe kan Aliantus in elke zorgvraag voorzien. Samen met u bekijken wij welke woning voor u het meest geschikt is.

4. Kan ik met mijn partner bij Aliantus (blijven) wonen wanneer ik zelf geen zorgindicatie heb?
Ja, dat kan. Aliantus heeft ruime 2- en 3 kamerappartementen, alle met balkon. Hier kunt u comfortabel wonen ook wanneer een van u beiden geen zorgindicatie heeft.

5. Hoe groot zijn de appartementen van Aliantus?
De tweekamer appartementen hebben een vloeroppervlak van circa 70 m2 en de driekamer appartementen van circa 85 m2. Deze appartementen hebben alle een beschut balkon. De studio’s voor bewoners met dementieklachten zijn circa 40 m2 groot. Deze hebben om veiligheidsredenen geen balkon.

6. Hoe zijn de appartementen afgewerkt?
Bij Aliantus woont u in uw eigen appartement of studio, u woont thuis. U bepaalt dus ook zelf hoe u het appartement inricht de vloer en de vitrages hebben wij al voor u aangebracht. Vanzelfsprekend neemt u uw eigen meubels mee.

7. Vanwege mijn zorgvraag heb ik voorzieningen nodig in mijn appartement. Kan dat?
Alle appartementen en studio’s zijn voorzien van hulpmiddelen in de badkamer. Overige hulpmiddelen kunnen in overleg met u worden aangebracht.

8. Is er telefoon, tv en internet?
Alle appartementen zijn voorzien van een telefoon-, internet- en televisieaansluiting. De gesprekskosten zijn voor eigen rekening. Het standaard zenderaanbod op uw televisie is inbegrepen; aanvullende zenderpakketten zijn voor eigen rekening.

9. Hoe zit het met domotica?
In overleg met u stellen wij vast welk type domotica bij u past. Dat kan variëren van een simpele oproepknop aan een halskoord tot geavanceerde, elektronische hulpmiddelen die waken over uw veiligheid.

10. Is mijn privacy gewaarborgd?
Bij Aliantus woont u in uw eigen appartement, u woont immers thuis. Niemand zal dus ongevraagd uw appartement betreden. U heeft uw eigen sleutel, uw eigen deurbel en postvakje en uw eigen telefoonaansluiting. U bepaalt bovendien zelf wanneer u de zorg ontvangt waarvoor u geïndiceerd bent.

11. Kan ik bezoek ontvangen?
Vanzelfsprekend is uw bezoek altijd van harte welkom! U woont bij Aliantus immers thuis, in uw eigen appartement. Uw bezoek belt bij de voordeur op uw eigen deurbel en u maakt zelf (op afstand) de deur open. Bedenk ook dat u op de begane grond diverse sfeervolle ruimtes tot uw beschikking heeft om met uw bezoek koffie te drinken of samen te lunchen of dineren.

12. Bepaal ik zelf mijn dagritme?
Ja, wanneer u bij Aliantus woont bepaalt u helemaal zelf hoe u de dag wilt doorbrengen. Niemand zal u voorschrijven hoe laat u gaat slapen, wanneer u weer opstaat of wanneer u onder de douche gaat. U bepaalt zelf wanneer u ontbijt, luncht of dineert.

13. Kan ik mijn huisdier meenemen?
Dat moeten we samen overleggen. Wij willen het u zo veel mogelijk naar de zin maken maar dienen ook rekening te houden met de andere bewoners.

1. Wie houdt mij appartement schoon en wie doet mijn was?
Bij Aliantus wordt u volledig ontzorgd. Dat wil zeggen dat het hele gebouw perfect wordt schoongehouden, inclusief uw eigen appartement. Ook uw was wordt voor u gedaan, zowel het linnengoed als uw persoonlijke was. Ook de stomerij regelen wij voor u; de kosten daarvan zijn voor uw eigen rekening

2. Hoe zit het met de maaltijden? 
De keukenbrigade van Aliantus biedt drie gevarieerde, versbereide maaltijden per dag, net zoals u dat gewend bent: ontbijt, lunch en diner. De chef-kok kan vanzelfsprekend rekening houden met uw dieetwensen. Wanneer uw gezondheidstoestand dat vereist wordt de maaltijd in uw appartement of studio bezorgd.

3. Kan mijn bezoek blijven eten?
Zeker, uw bezoek is van harte welkom om aan te schuiven. Hiervoor rekenen wij wel een kleine vergoeding.

4. Kan ik koken in mijn appartement? 
Ieder appartement is voorzien van een complete keukenopstelling met onder andere een vaatwasser, een koelkast, een kookplaat en een magnetron. De studio’s voor bewoners met dementieklachten hebben geen keukenopstelling.

5. Ik gebruik een scootmobiel; hoe werkt dat bij Aliantus?
Wanneer u bent aangewezen op een scootmobiel dan kunt u deze afhankelijk van het formaat stallen in een speciaal ingerichte ruimte in de parkeergarage, uw scootmobiel kan hier ook opgeladen worden. Kleinere scootmobielen kunnen ook in uw eigen woning staan.

6. Is er een kapper aanwezig?
Op afspraak komt de kapper bij u langs in uw eigen appartement.

7. Hoe werkt het wanneer ik een dokter, een tandarts of een fysiotherapeut nodig heb?
Aliantus heeft vaste contacten met deze (para)medische beroepen en zal desgewenst voor u een afspraak maken voor bezoek aan huis.

8. Welke activiteiten worden georganiseerd? 
Voor de bewoners van Aliantus wordt een veelheid aan bijzondere activiteiten georganiseerd. Deze vinden zowel in het gebouw als buitenshuis plaats. Of u deelneemt is vanzelfsprekend afhankelijk van uw eigen interesse!

1. Moet ik een zorgindicatie hebben om bij Aliantus te kunnen wonen?
Aliantus richt zich primair op senioren met een zorgindicatie. Het kan daarbij gaan om een zorgindicatie die hoort bij lichamelijke gebreken of bij klachten van dementie.

2. Met welke zorgindicatie kan ik bij Aliantus terecht? 
In principe kan Aliantus in elke zorgvraag voorzien. Samen met u bekijken wij welke woning voor u het meest geschikt is.

3. Kan ik met mijn partner bij Aliantus (blijven) wonen wanneer ik zelf geen zorgindicatie heb? 
Ja, dat kan. Aliantus heeft ruime 2- en 3 kamerappartementen, alle met balkon. Hier kunt u comfortabel wonen ook wanneer een van u beiden geen zorgindicatie heeft.

4. Biedt Aliantus aparte woonruimte aan bewoners met dementie?
Ja, Aliantus heeft een aparte woongemeenschap met ruime zorgstudio’s voor bewoners met dementie. Gespecialiseerd personeel zorgt voor op deze bewoners toegesneden opvang, dagbesteding en verzorging.

5. Helpt Aliantus bij mijn zorgadministratie?
Ja, de zorgcoördinator van Aliantus zal samen met u de aanvraag voor een zorgindicatie en de administratie rondom uw zorgvraag regelen.

6. Hoeveel zorg ontvang ik? 
Vanzelfsprekend ontvangt u de zorg waarvoor u bent geïndiceerd. In overleg met Aliantus kunt u daarnaast besluiten ook aanvullende zorg te ontvangen. De kosten hiervan worden aan u doorberekend. Bedenk dat bij Aliantus altijd een vast team van verzorgenden en verplegenden aanwezig is. U ziet dus altijd dezelfde gezichten: het personeel kent u en u kent het personeel!

7. Op welk tijdstip ontvang ik zorg? 
Wanneer u de zorg waarvoor u bent geïndiceerd ontvangt wordt altijd met u overlegd. Op die manier kan optimaal rekening worden gehouden met uw specifieke wensen rond de zorgverlening.

8. Hoe werkt het wanneer ik een dokter, een tandarts of een fysiotherapeut nodig heb? 
Aliantus heeft vaste contacten met deze (para)medische beroepen en zal desgewenst voor u een afspraak maken voor bezoek aan huis.

1. Wat zijn de kosten van het wonen in een Aliantus appartement of studio? 
Deze kosten bestaan uit de woon- en servicekosten enerzijds en de zorgkosten anderzijds. Bekijk het overzicht van de woon- en servicekosten en het overzicht van de zorgkosten.

2. Is er een opzegtermijn van de huur- en serviceovereenkomst? 
Het beëindigen van de huur- en serviceovereenkomst kan met een opzegtermijn van een volledige kalendermaand.

Veelgestelde vragen Aliantus
Veelgestelde vragen Aliantus
Veelgestelde vragen Aliantus